Home » Meer weten over...

Wanneer in therapie?

Je voelt je niet helemaal goed in je vel, je hebt het gevoel dat je hulp nodig hebt om ergens uit te raken of mee te leren omgaan.
De stap naar een therapeut of psycholoog is vaak best moeilijk. Misschien heb je het gevoel dat je het alleen of zelf moet oplossen, misschien draag je het al zo lang mee en lijkt het onmogelijk om te veranderen. Misschien voelt het raar om je persoonlijk verhaal tegen een vreemde te vertellen, je hart blootleggen doe je niet bij iedereen.

Toch kan ondersteuning van een therapeut nuttig zijn. Het kan je een duwtje in de rug geven, nieuwe inzichten bijbrengen en verandering brengen. En daarbij is het raadzaam om vroegtijdig een probleem aan te pakken. De taboe die er vroeger heerste over naar een therapeut of psycholoog gaan, is sterk verminderd. Het wordt meer en meer sociaal aanvaard om psychologische hulp te krijgen.

Een therapeut heeft specifieke methodes en handvaten die je helpen om met jouw moeilijkheden beter te kunnen omgaan, te begrijpen of te veranderen. Een buitenstaander die niet persoonlijk betrokken is, kijkt op een andere, meer objectieve manier mee.

Met welke klachten kan je terecht bij een therapeut?
Je hoeft niet enkel zware psychische problemen te hebben om naar een therapeut te stappen. Therapie heeft baat bij zowel emotionele, psychische of fysieke klachten.

Veel voorkomende klachten die behandeld worden zijn depressie, stress, angst, onzekerheid, burn-out, relatieproblemen en  trauma.

Online therapie

Wil je meer weten over online therapie? Lees onderstaand artikel op vind een therapeut. Ook ik ben op deze site ben ik te vinden.

https://www.vind-een-therapeut.nl/therapie/email-therapie-online-therapie-internet.html

 

 

Angst

Angst is een gevoel dat iedereen op een bepaald moment in zijn leven ervaart. Het maakt niet uit of je geestelijk stabiel bent. Angst kan verstikkend werken. Waardoor je niet meer in staat bent om iets anders te doen dan het je gedachten te laten overnemen. En op dit moment voelen veel mensen angst. Twee jaar pandemie, grote politieke verdeeldheid en een oorlog die je bijna life meemaakt door sociale media is genoeg om iemands geestelijke gezondheid te verlammen. Het is lastig om door te gaan met het dagelijkse leven als je je angstig voelt. Maar bent niet de enige en er zijn manieren om ermee om te gaan
Hoe omgaan met angst
Sta jezelf toe om je zorgen te maken. Stel een timer in op 10-15 minuten en lees artikelen, bekijk YouTube-video's, doe wat je moet doen. Maar als de timer afgaat, stop dan.
Angst los laten
1. Adem diep in. Bij de uitademing laat je toe dat spanning wegstroomt. Voel je gezicht ontspannen, je kaakspieren, je schouders zakken. Laat je buik ontspannen. Zo ook je benen en voeten.
2. Focus op wat je voelt. Merk je nu al een lichte verandering op in je lichaam?
3. Relativeer. Zeg tegen jezelf ‘Het is oké zoals ik me voel. Ik ben bereid om los te laten. Ik laat los. Ik laat alle spanning los. Ik laat alle angst los. Ik laat alle schuldgevoel los. Ik laat alle verdriet los. Ik laat oude belemmeringen los. Ik laat los wat me niet helpt. Ik laat los. Ik heb hier vrede mee. Ik ben eigenlijk wel veilig.’
4. Herhaal 2 à 3 keer.
Probeer je gebruik van sociale media zoveel mogelijk te beperken.
Telkens je je gespannen voelt, of gedachten hebt over hoe moeilijk iets is, grijp je naar deze techniek. Pas het zeker toe, vooral op donkere momenten of als je even wat kalmte kan gebruiken.
Bron Jobat, Chantal Magdelijns ,Tony Hardman

 

 

 

 

Rouw

In dit stuk beschrijf ik het gedrag en emoties die mensen kunnen hebben bij het overlijden van een dierbare, een scheiding, bij het afscheid van een kind die uit huis gaat, liefdesverdriet, een partner die ziek wordt bij een vriendschap die verbroken wordt.

Welke emoties en gedragingen kun je hebben als je in de rouw bent?

Tegenstrijdigheid in gevoelens en gedrag. Boos en verdrietig, van alles willen doen maar tot niets in staat voelen. Hulp willen van anderen, maar tegelijkertijd alleen willen zijn.

Afspraken vergeten, taken niet afmaken, geen structuur kunnen aanbrengen, niet weten welke dag het is, niet weten hoe laat het is.

Schuldgevoel over dingen die je wel of niet hebt gedaan toen je dierbare nog leefde, had ik maar dit gezegd of gedaan. Schuldgevoel omdat jezelf nog leeft maar de ander dood is.

Bang zijn dat ook andere dierbaren zullen komen te overlijden of weggaan.

Boosheid: boos op de overledene omdat hij de ander achterlaat, boos op de omgeving bijvoorbeeld agressie voelen als je een zwangere vrouw ziet omdat jezelf een miskraam hebt gehad. Of een stelletje tegenkomt dat zich verliefd gedraagt als je liefdesverdriet hebt.

Schaamtegevoel: Als kind je schamen ten opzichte van leeftijdgenootjes, omdat je geen moeder meer hebt. Een man die zich schaamt over het verdriet dat hij ervaart nadat zijn moeder is overleden

Depressieve gevoelens van wanhoop en verdriet: nergens meer zin in hebben, piekeren, pessimistisch, eenzaamheid, gevoelens van waardeloosheid.

Dromen: nachtmerries en andere beangstigende dromen.

Lichamelijke reacties zoals: Ervaren van dezelfde lichamelijke symptomen waar aan de naaste is overleden, verlies van eetlust, te veel eten, hyperventilatie, wegvallen van seksueel verlangen, lusteloosheid.

Bron: Manu Kierse: helpen bij verlies en verdriet

Heb je hulp nodig bij het verwerken van een verlies op welk gebied dan ook? Maak een afspraak.

Post Intensive Care Syndroom (PICS) is de naam van klachten die mensen kunnen ervaren door een opname op de Intensive Care afdeling. Veel mensen ervaren een jaar na hun opname  psychische problemen, zoals angst, stress en depressiviteit. Bijna de helft van de IC patiënten heeft hier last van. Het is belangrijk dat PICS herkent wordt om zo de juiste hulp te kunnen bieden. Uit onderzoek is gebleken dat EMDR, cognitieve gedragstherapie zoals ACT kan helpen. Bij lichte klachten kan mindfulness en lotgenotencontact helpen. Ook naasten en familie van mensen die op de IC hebben gelegen kunnen klachten op psychisch gebied krijgen dit wordt PICS-F genoemd.

 

Last van deze problemen? Maak een afspraak via het contactformulier.

ACT

In mijn praktijk integreer ik regelmatig tijdens de gesprekken elementen van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Dit is een vrij nieuwe (gedrags)therapie. Het doel van ACT is niet het verminderen van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van metaforen, ervaringsgerichte oefeningen, humor en mindfulness.

“Het accepteren van bepaalde dingen in je leven betekent niet zomaar dat je je erbij neer moet leggen, maar het is een actief proces waarbij je leert om alles wat je liever niet wilt ervaren, een plek te geven en met je mee te dragen, terwijl je op weg gaat om je doelen te verwezenlijken.” Bron: Gijs Jansen ACT Guide

 Meer persoonlijke veerkracht? Maak een afspraak via het contactformulier. 

 

 

Kanker

Als vrijwilliger bij het Adamas inloophuis ervaar ik hoe belangrijk ondersteuning is als je geraakt wordt door kanker. Adamas Inloophuis. Het huis kan veel betekenen voor mensen met kanker, hun naasten en nabestaanden. Soms is er meer ondersteuning nodig. Dan kan je bij mij terecht bij Adamas of in mijn praktijk. De kosten voor psychosociale therapie/counseling wordt door de meeste verzekeringsmaatschappijen gedeeltelijk vergoed uit de aanvullende ziektekostenverzekering en gaat niet ten koste van uw eigen risico.

#kankerhebjesamen#hulpbijkanker

Maak een afspraak via het contactformulier. 

 

 

 

Online hulpverlening werkt! Ik heb ervaring met online hulpverlening en ervaren dat dit zeker ook kan werken om beter met je probleem om te gaan. Hier is ook onderzoek naar gedaan. Zeker in deze tijd wanneer je je kwetsbaar voelt doordat je bijvoorbeeld bang bent besmet te raken met COVID 19(Corona) kan dit een uitkomst zijn. Dit gaat via beeldbellen en is AVG proof (beveiligd).

#onlinehulpverlening”#angstvoorcovid#